نمایش نوار ابزار

علامه مفتی زاده مصلحی مجاهد

احمد مفتی زاده

احمد مفتی زاده

در اسلام همانگونه که مرحوم کاک احمد گفته اند: ذکر و یاد مردگان برای تعزیه وغمگین کردن بازماندگان خلاف شرع است. اما یاد اعمال آنان و ذکر و معرفی سیره و زندگی آنان در جهت معرفی به جامعه وتاسی واقتدا به فضائل وخصایصشان کاری ستوده ومفید است.
یکی از شخصیت های تاثیر گزار ومتفکران صاحب نظر در زمینه اندیشه های اسلامی در حوزه های مختلف در عصر حاضر در کردستان واهل سنت مرحوم علامه احمد مفتی زاده می باشد.
مفتی زاده که پرورش یافته در دامان روحانیت سنتی ودر خانواده دانش پرور مفتی های کردستان بود علی رغم فضای  حاکم بر خانواده  و محیط علمی آن روز نه از لباس رسمی روحانیت استفاده کرد و نه از القاب آن.
بلکه واژه کاک را برای خود برگزید که به معنای برادر است و هیچ نشانه تمایز و برتری در آن دیده نمی شود.

کاک احمد پس از آزادی از زندان به سبب گرایش های ناسیونالیستی مسیر دیگری را برای  رسیدن به آرمان های خود بر گزید و آن آغاز حرکت اصلاح دینی در منطقه کردستان بود. این حرکت نو پا هر چند ریشه های در گذشته در میان برخی از علما مانند مرحوم ملا حسن دزلی و ملا هادی افخم زاده داشت ، اما علنی کردن آن در یک محیط بسته که گرایش های عرفانی بر آن حاکم و با آموزه های ظلم ستیزانه دین بیگانه شده بود کاری دشوار و ناممکن به نظر می رسید. کاک احمد راه  سخت و دشواری را در پیش داشت از مخالفت های خانوادگی و سرزنش ها  و طعنه های فراوان تا مشکلات اقتصادی  همگی موانعی بر سر راه ایشان بودند .  اما ایشان به تنهائی جنبش خودرا آغاز کرد ودر این مبارزه جبهه ای را در مقابل بهائی ها ،مارکسیست ها ،روحانیت سنتی ومشایخ وابسته  ونظام پهلوی گشود .وبا تشکیل محافل ومجالس وجلسات تدریس وسخن رانی های عمومی در شهرهای مختلف بسیاری از افراد تحصیلکرده وغیر تحصیلکرده را از اقشار مختلف به خود جذب کرد. وبا آغاز قیام مردم بر ضد نظام شاهنشاهی رسما کاک احمد رهبری تظاهرات وراه پیمائی ها را بر عهده گرفت ،اما آنچه که موجب تمایز ایشان شده ،دعوت به روش های مدنی ومسالمت آمیز ودوری از روش های خشونت آمیز بوده که در آن زمان با روحیه قهر آمیز انقلابی که بیشتر مد نظر چپی ها بود ناسازگار می نمود.به هرصورت علامه مفتی زاده تمام نیرو وتوان خودرا صرف  تشویق اهل سنت بر همراهی وهمگامی هموطنان اهل سنت با دیگر هموطنان برای پیروز نمودن انقلاب  نمود  ودومین نقر پس رهبری انقلاب بود که در قم سخن رانی نمود .اما پس از پیروزی انقلاب وتصویب قانون اساسی که بیشتر تکیه بر مذهبی گرائی به جای محور قرار دادن دین بود ، موجب شد تا کاک احمد از قطار همراهی با انقلاب پیاده شود  وبار دیگر حرکت پرورشی وتعلیمی خودرا آغاز نماید .وبرای جلوگیری از جنگ برادر کشی سنندج را به  سوی کرمانشاه  با عده ای از هوادارانش ترک کرد .وپس از مدتی شورای مرکزی سنت (شمس ) را در جهت  دفاع از حقوق اهل سنت تشکیل داد اما در سالگرد آن بازداشت وبه مدت ده سال در زندان ماند و پس از آزادی از زندان بعد از مدتی جهان فانی را وداع گفت.
یکی از ویژگی های کاک احمد که او را از دیگر متفکران جدا می کند .تسلط عمیق او بر مفاهیم قرآنی و استنباط احکام عصری و فهم دقیق وعمیق از آیات و احادیث است که بیشتر به نگاه رحمانی دین و مقاصد شریعت بر می گردد.او با طرح مجدد کلمات استکبار،اتراف ،استضعاف ،ملأ ، شوری ، سلطنت ،خلافت  ، اجنهادو بسیاری از مسائل دیگری که در جامعه به فراموشی سپرده شده بودند. او مانند مرحوم آیة الله طالقانی برشورا وکارجمعی بسیار تاکید می کرد ورمز رهائی ونجات مسلمین را در بازگشت به شوری می دانست.دریکی از آثار خود می گوید:بنابراین از حالا اعلام می کنم که تنها مرجع صلاحیت دار ی که  از طرف خدااجازه دارد تا پیروان مذاهب مختلف را به سوی وحدت باز گرداند ،همان مرجعی است که از طرف خدا برای قانونگزاری –با استنباط از موازین الهی در کتاب وسنت –تعیین شده واطاعت از آن را خدابرهمه ی مسلمانان واجب گردانیده یعنی شورا “نه ما ونه هیچ فرد یا گروهی دیگر” ایشان ضمن مخالفت با مذهب تراشی راه نجات مسلمانان را بازگشت از جوی مذاهب به دریای اسلام می دانست.کاک احمد به خاطر صداقتی که داشت به زودی افرادی را که با وی ملاقات می کردند به خود جذب می کرد .ملاقات روحانیانی که به زندان در نزد او می رفتند ،متفکرانی مانند راشد الغنوشی و..

پس از اخذ دیپلم و تعطیلی دانشگاه ها بسیار علاقه مند بودم که به عربستان بروم و در دانشگاه مدینه ادامه تحصیل دهم  که نظام آمریکائی عربستان نپذیرفت. در جلسه ای که خدمت کاک احمد رسیده بودم و با او مشورت کردم که چنین قصدی را دارم، در پاسخ فرمود: ان شاء الله اگرکارتان درست شد باید با هم مشورتی داشته باشیم. زیرا محیط بسیار مؤثر است، اسلامی که اگر در هنگام نماز سواک نزنی کافر مطلق به شمار می آئید، اما در سایه آواکس های آمریکائی به نماز سنت مشغول شوی و وجود آمریکائیان در کشورت برایت مهم نباشد، آن اسلام به درد ما نمی خورد.
آری علامه احمد مفتی زاده یکی از مفاخر جهان اسلام با اندیشه های بکر و نوین وبرداشت های زرین از نصوص اسلامی است که می تواند  برای همه مسلمین مفید باشد.ولی متاسفانه  مسائل  ومشغولیت های سیاسی  وزندان طویل المدت نگذاشت که شاگردانی در قدوقامت خود تربیت نماید تا راه ومسیر اورا به آیندگان منتقل  کنندواندیشه هایش را برای مشتاقان  وعلاقمندان  تبیین نمایند .امروز کسانی ادعای جانشینی اورا می کنند که متاسفانه هنوز هم نمی توانند مطالب اورا به خوبی بفهمند.
یادش گرامی واندیشه اش پر فروغ باد

دیدگاه ها
  • ریبوار پاسخ به دیدگاه

    با درود وسلام
    ازاینکه علیرغم مشغولیتهای فراوان یادی هم ازآن مجاهد نموده اید جای سپاس وقدر دانی است اما وصد اما با توجه به حوضه ی تخصصی کار جنابعالی وآشنایی قبلی با ایشان ذکر کلمه جانشینی برای ایشان بس تعجب مینماید . چون اگر در حوضه ی دین شناسی بارزترین دست آوردهای آن بزرگوار را برشمریم به چیزی غیر از این دو برنخواهیم خورد .
    ۱) در کار جمعی شورا
    ۲) در کار فردی تزکیه
    اما چه می توان گفت درسرزمینی استبداد زده زندگی می کنیم که نمی توانیم به سادگی ذهنیت جانشین را از خاطرما ن بزداییم. با آرزوی موفقیت وسلامت


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.